IKEA, Hatalardan Cesaret Alanı Yaratıyor: Muz Kartıyla Yenilik Rüzgarı
Hata yaptığınızda, keşke biri sizi önceden affetse diye düşündüğünüz oldu mu? IKEA’da bu artık mümkün. En azından sembolik olarak…
businessinsider’in haberine göre Ingka Group Başkanı Jesper Brodin, Norges Bank Investment Management CEO’su Nicolai Tangen’in podcast’ine konuk oldu ve çalışanlarına cesaret aşılayan sıra dışı bir uygulamadan bahsetti: “Muz kartı.” Bu kart, çalışanlara “risk al, hata yap, sorun değil” mesajını taşıyor. Çünkü Brodin’e göre hata, yeniliğin kaçınılmaz parçası.
Hatalara Önceden Af
Brodin, bu kartların doğrudan çalışanlardan gelen geri bildirimlere dayandığını anlattı:
“Pek çok çalışan hata yapmaktan korktuklarını açıkça ifade etti. Onlara güvence vermek istedik.”
Muz kartı, hataları teşvik etmiyor ama onların öğrenme sürecinin bir parçası olduğunun altını çiziyor. CEO, bu kartları çalışanlara dağıtarak aslında bir güven taahhüdünde bulunuyor:
“Bir hata yaparsan ve bu yükü paylaşmak istiyorsan, bana güvenebilirsin.”
Brodin’e göre, kurumsal yapıların en büyük düşmanı bürokratik hantallık. IKEA gibi dev bir organizasyonda 216 bin çalışanın bulunduğu bir düzende, karar alma süreçleri çetrefilli hale gelebiliyor. Ancak Brodin’in net bir duruşu var:
“Toplantıları azaltmalı, çalışanları karar vermeye ve hata yapmaya teşvik etmeliyiz.”
Çünkü onun gözünde IKEA’nın en büyük tehdidi, karmaşıklık değil; cesaretsizlik.
“Bir Fikrin Varsa ve Harekete Geçmiyorsan İçinde Bir Şey Ölür”
CEO’nun en vurucu cümlesi belki de bu: “Bir fikrin varsa ve onu eyleme geçirmiyorsan, içinizde bir şey ölür.”
IKEA’nın hedefi; fikirlere tutkuyla bağlı, yeniliğe açık ve hatadan korkmayan bir çalışan kültürü inşa etmek. Hata? O sadece öğrenmenin yakıtı.
Peki Brodin bu kartlara neden “muz kartı” diyor? Orası hâlâ muamma. Belki esprili bir metafor, belki sarı kartın dostane versiyonu… Ancak mesaj net: İyi fikirler, cesareti olanların elinde yeşerir.